یک کارگردان تئاتر: متنهای خودنوشت جایگزین نمایشنامههای خارجی شوند
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۱۸۹۹
ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: استفاده از متنهای خودنوشت هنرمندان، به جای نمایشنامههای خارجی میتواند فضای باورپذیرتری برای مخاطبان نمایش به وجود آورد.
آرش نژاد، کارگردان نمایش سرخر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به داستان نمایش خود که این روزها در پردیس تئاتر مستقل مشهد درحال اجرا است، با بیان اینکه «سرخر» واکاوی یک معضل اجتماعی در قالب داستان هیجانی است، اظهار کرد: داستان نمایش درباره پنج نفر است که دست به یک قتل زده و مبلغی پول سرقت کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: فرم اجرای تئاتر قرار بوده به نحو دیگری باشد و داستان از زاویه دوربین یک فیلمبردار که از خودگویی و اعتراف بازیگران فیلم میگرفته روایت شود، اما به دلیل کمبود امکانات سالن تئاتر ناچار شدیم تا نحوه اجرای داستان را تغییر دهیم.
این کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت استقبال مردم مشهد از تئاترهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: مخاطب تئاتر مشهد در مقایسه با تهران بیشتر به نمایش طنز علاقه دارد. وضعیت زندگی و احوال مردم این شهر ایجاب میکند که به سمت شوخی حرکت کنند، اما اگر تئاتر اجتماعی و جدی حرف جدیدی داشته باشد، مخاطب خود را پیدا میکند و میتواند از طنز هم موفقتر باشد. با این حال تاکنون در مشهد از تئاتر اجتماعی هم استقبال خوبی شده و نمونه های موفقی به روی صحنه رفته است. اگر تئاتر مشهد به سمت و سوی درستی حرکت کند و به جای تکیه بر نمایشنامههای خارجی از متنهای خودنوشت هنرمندان استفاده کند، برای مخاطب فضایی باورپذیرتر و دلنشینتر به وجود خواهد آورد. پرداختن به مسائل و معضلات ملموس و آشنا، مخاطب را با نمایش همراه خواهد کرد.
نژاد در رابطه با استقبال از نمایش سرخر بیان کرد: با توجه به مدت زمان کوتاه اجرا و تداخل زمان نمایش با ماه مبارک رمضان، از میزان استقبال مخاطبان راضی بودهام. به دلیل شرایط کرونا شروع اجرا از ۸ اسفند به ۷ فروردین موکول شد اما تئاتر با وجود آغاز ماه رمضان تاکنون فروش خوبی داشته و با استقبال مواجه شده است. میتوان گفت که نتیجه مطلوبی گرفته و بازخورد خوبی داشتهایم. نگران هدر رفتن زحمات و پنج ماه تمرین بودیم اما با توجه به بازخوردهای خوبی که از مخاطبان دریافت کردیم، ممکن است تئاتر را برای اجرا به تهران نیز ببریم.
وی ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت تئاتر مشهد به دوران اوج پیش از کرونا، اضافه کرد: با توجه به سیر نزولی کرونا، چراغ تئاتر دوباره دارد روشن میشود. رونق دوباره کار نیز، بستگی به هنرمندان تئاتر مشهد دارد. البته که همیاری مسئولان نیز میتواند موثر باشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر تئاتر اجتماعی پردیس تئاتر مستقل مشهد تئاتر مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۱۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمانی جشنواره تئاتر رضوی در ۶ شهر ایران
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه بیست ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در کشور، رویدادهای هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری، شش نمایش برجسته را در شش شهر مختلف به صحنه میبرد.
این جشنواره که همواره مورد توجه علاقهمندان به هنر نمایش بوده، امسال نیز با آثاری متنوع و خلاقانه، میزبان دوستداران تئاتر است.
در تهران، نمایش سنجاب به نویسندگی لیلا روغنگر قزوینی و کارگردانی مهدی روزبهانی، از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت در تماشاخانه ماه، هر روز ساعت ۱۸ به نمایش درمیآید. در اسلام آباد غرب، الو سلام نوشته مهرداد رایانی مخصوص و کارگردانی قباد دارابی، از ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت در پلاتو غدیر، هر روز ساعت ۱۶ اجرا میشود. پانما به قلم مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آباد در کرمانشاه، از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت در تئاتر شهر، هر روز ساعت ۱۷ به نمایش گذاشته میشود.
در تفرش، پیچ کمر نوشته و کارگردانی سید مجید میر حسینی، از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت در آمفی تئاتر پرفسور حسابی، هر روز ساعت ۲۰ ارائه میگردد. در یاسوج، دستهای سرخ نوشته سید حسین فدای حسین و کارگردانی سید رضا رفیعی، از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت در پلاتو حسین پناهی، هر روز ساعت ۱۹ به اجرا درمیآید؛ و در تبریز، سفر سوزن بان نوشته مهدی صالحیار و کارگردانی علی مجید پور، در ایام دهه کرامت در تئاتر شهر تبریز، هر روز به نمایش درخواهد آمد.
انتهای پیام/