بازار کالاهای فرهنگی نباید در اختیار رقبای خارجی قرار بگیرد
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۸۹۳۲
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید قاسم ناظمی امروز در اختتامیه جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه در استان اظهار داشت: در دنیایی زندگی می کنیم که به دلیل وجود رسانه های فراگیر، مرز بین فرهنگ ها برداشته شده است و فرهنگ تمامی جوامع از یکدیگر تاثیر می پذیرد.
وی ادامه داد: ملتی که از حفظ و نگهداری فرهنگ خود غفلت کند، پس از مدتی متوجه تحریف فرهنگ خود شده و در دنیای فرهنگ دیگر ملت ها زندگی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ناظمی، لباس را یکی از مظاهر فرهنگی یک ملت عنوان کرده و گفت: هم اکنون اگر به لباس های تولید شده به درستی دقت کنیم، متوجه عدم تطابق بیشتر آن ها با فرهنگ ایرانی - اسلامی خواهیم شد چرا که متاسفانه بخشی از تولیدکنندگان ما دچار تقلید از تولیدات سایر کشورها شده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر دیگر جوامع حتی سلیقه مخاطب ایرانی را نیز تغییر داده است، گفت: برگزاری این جشنواره حرکت بابرکتی است که سبب می شود تا تولیدکنندگان حوزه کالاهای فرهنگی، ظرفیت های خود را باور کرده و پر قدرت تر از گذشته در این راه قدم بردارند.
وی ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی، تاکید بر روی این موضوع است که اگر محصولی متناسب با نیاز مخاطب ایرانی تولید کنیم، می توانیم بر روی ذائقه او تاثیرگذار باشیم.
ناظمی، بازار کالاهای فرهنگی را بازار بزرگ و پرمشتری دانسته و گفت: اگر در این حوزه اهتمام جدی و همت راسخ، حمایت نهادهای فرهنگی و در عین حال توجه به ذائقه مخاطب وجود داشته باشد، شاهد ایجاد بازاری بزرگ و پر از مخاطب خواهیم بود که نباید در اختیار رقبای خارجی قرار بگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر ضرورت حفظ استاندارد در تولید کالاهای فرهنگی گفت: باید در تولید کالاها بر روی موضوع تحقیق و خلاقیت، وقت و هزینه گذاشت تا شاهد تولید کالایی با کیفیت و با استانداردهای بالا باشیم.
در این مراسم، نفرات برتر جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه در آذربایجان شرقی، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام/60012
منبع: فارس
کلیدواژه: فرهنگ آذربایجان شرقی کالاهای فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خبرگزاری فارس فارس تبریز تولید کالاهای فرهنگی کالاهای فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده